Havacılık Sektöründe Buz Çözme İşlemi

Havacılık Sektöründe Buz Çözme İşlemi

Havacılık Sektöründe Buz Çözme İşlemi

Havacılık sektöründe,  güvenlik ve verimlilik ön planda tutulduğu için uçakların kalkış öncesi buz ve kardan arındırılması zorunlu bir adımdır. Uçak yüzeyinde buz, don ve kar toplanması uçağın ağırlığını arttırarak, uçağın havalanması esnasında ve çekme kuvvetlerinde önemli bir rol oynar. Keller firması tam bu noktada uzay ve havacılık endüstrisinde buz çözme işlemine dair çözümler sunmaktadır.

Buz Çözme İşleminin Önemi Nedir?

Buz çözme işlemi, buzlanmayı ortadan kaldırarak ısı transferinin verimli bir şekilde aktarılmasını ve sistem kapasitesinin korunmasını sağlar. Kış mevsiminde araçlarımızın kar ve buzdan temizlenmesi gerektiği gibi uçaklarında benzer bir  temizliğe ihtiyacı bulunmaktadır. Özellikle kar yağışının başladığı, buz oluşumunun görüldüğü durumlarda buz çözme işlemi hayati bir önem taşımaktadır. Uçaklarda uygulanan buz çözme işlemi, uçağın ağırılığının artmasının ve aerodinamik özelliklerinin bozulmasının önüne geçerek güvenliği arttırmaktadır.  

 

Uçaklarda buz çözlemi işlemi amacıyla kullanılan dört farklı türde sıvı bulunmaktadır. Buz çözme işlemi yapılırken en az %50 gliserin ve su içeren bir sıvı kullanılmalıdır. 

Buz Çözme İşleminde Keller Nasıl Bir Yol İzledi?

Keller Hollanda ve Amsterdam Schipol Havalimanı işbirliği içinde buz çözme işlemi projesini yürütmektedir. Amsterdam Schiphol Havalimanı'nda  buz çözme işleminde kullanılan karışımlar büyük tanklarda saklanmaktadır. Bu karışımlar kullanılmadan önce "Safeaeros" adı verilen özel bir püskürtme aracına pompalanmaktadır. Schiphol Havalimanı'nda, her bir uçak için dört adet püskürtme aracı "Safeaeros" kullanılmaktadır. Bunların iki tanesi kanadın ön tarafında, diğer ikisi kuyruk kısmının arka tarafında konumlandırılmıştır.

Havalimanında buz çözme işleminin sorunsuz bir şekilde uygulanması için lojistik, kalite kontrolün yanı sıra bu özel püskürtme aracının “Safeaeros" doldurulması da sürekli kontrol edilmelidir. Keller tam bu noktada devreye girmektedir. Amsterdam Schipol Havalimanı, her zaman yeterli miktarda buz çözme sıvısının bulunmasını garanti altına almak amacıyla Keller Hollanda’dan tank sıvı seviyelerinin otomatik olarak ölçülmesi konusunda yardım istedi. Bu işlem düşünüldüğünden de zor bir işlemdir çünkü sıvının tanklardan Safeaeros’lara pompalanabilmesi için 2.5 barlık bir basınç gerekmektedir.

Tankların doluluk seviyesini ölçmek için her bir tankta PD-33X fark basınç transmitteri kullanıldı. Bu veriler Diferansiyel basınç ölçümü yapılarak bu veriler Keller GSM modül üzerinden alındı. Tanktaki sıvı yüksekliği, sıvının üzerindeki sıkıştırılmış gaz basıncı (2.5 bar) ile tankın altında ölçülen basınç arasındaki farka eklendi ve ölçüm alındı. ADT1 GSM modül sayesinde bu bilgi cihaza LoRa sinyali aracılığıyla aktarıldı. Bu sayede yerinde izlemeye gerek kalmadan uzaktan kontrol imkanı verilerek çözüldü.

Aşağıda yer alan videodan anlatılan uygulama ile ilgili detaylı bilgi alabilir ve kullanılan ürünleri inceleyebilirsiniz.

https://www.youtube.com/watch?v=kr2PrJ6l0RM 

Paylaş

İlgili Ürünler

PD-33X Serisi

RS485 Arayüzlü Fark Basınç Transmitteri
30 bar'a kadar; %0,05 FS
%0,0005 çözünürlük

ADT1

Kaydedicili Data Transfer Ünitesi
Seçilebilir LoRa or LTE-M / NB-IoT
28.000 Data